Villa Villerkulla blev funkis

Tanken är väl att denna blogg ska innehålla lite av varje, med inredning som ledtjärna. Jag är nämligen mycket intresserad av hus och hem och har ständigt projekt på gång. Idéer finns det gott om, det är snarare sambon som är bromskloss då han anser att vår ekonomi tar skada av min inredningslust! :oP
bild2.png
Jag har den fasta övertygelsen att man ska inreda sitt hus efter stilen som huset är byggt i och har alltid varit svag för romantiska ”Villa Villerkulla-hus” med vinklar och vrår, snickarglädje och spröjs…men köpte tillsammans med sambon ett funkishus från 1936…:-) Allt blir inte alltid som man tror! Men jag fastnade direkt för de gigantiska spröjsade hörnfönstren i vardagsrummet, de gamla breda, lite slitna, plankgolven, den breda och flacka U-trappan och spiskåpan i koppar. Huset är som ni förstår av en tidig funkistyp och har den gamla charmen bevarad med stora fönster, spröjs och gedigna material.

Utvändigt ligger vit träpanel, lagd både horisontellt och vertikalt. Men det bästa med vårt hus är ändå trädgården, även om jag egentligen inte har tillräckligt gröna fingrar för att sköta den. Huset har bara haft två tidigare ägare och jag har fått berättat för mig (vi bor i ett mycket litet samhälle!) att trädgården anlagts av en trädgårdsmästare. Kanske det är därför som det finns små ”rum”, njurformade rabatter och määängder med rosor. Jag har dock *skäms* lagt igen ett par rabatter då det helt enkelt var för mycket jobb för oss. Nere vid ån som går i ena änden av trädgården slåss vi dessutom mot kirskålen som verkar vara helt odödlig…
bild4.png
Vad gäller inredning, för att återknyta till det jag skrev om att inreda ett hus efter husets stil, är vårt funkishus av den art att det faktiskt går att ha en hel del lantligt romantiska detaljer, vitt i ”shabby chic”-stil och annat som jag gillar, även om jag blandar lite med några få modernare inslag och ganska rena linjer. Då vi byggde vårt staket valde vi i alla fall att följa funkislinjerna och byggde med ganska breda brädor med en överliggare på toppen. Jag tycker i alla fall att det blev fint och är helnöjd med min sambo som kämpade på hela sommaren (jo, jag skruvade allt några skruvar jag med! :-))

staket.jpg

2 svar to “Villa Villerkulla blev funkis”

  1. Brunkullan Says:

    Hej!
    Oj så skoj att du bloggar:)

    Vilket vackert hem ni verkar ha! Bordet och stolarna och tyger och allt!
    Ser fram emot fler inlägg!

    Susanne

  2. Lena Says:

    Tack! Vad roligt att få en kommentar! Det var den första – jag är ju novis på detta med bloggeriet.

Kommentera

