Det sägs att det gör ont när knoppar brister…

namnlos.jpg
…men vill man vara fin så får man lida pin!

Mina vårkänslor överlevde faktiskt de trista grå vardagarna som nyss passerat och fick en nystart i morse då jag vaknade till strålande sol och fågelkvitter från trädgården. Vad underbart! Det är som att naturen tar några första djupa andetag efter att ha hållit andan i fem månader. Det rör på sig under jorden, små ljusgröna skott börjar pressa sig ur de till synes döda brungrå grenarna och jag vet att dagen snart närmar sig då man kommer förnimma lukter från floran och faunan i luften igen.

Nya motivet i shoppen heter ”Flora” och är ytterligare ett grafiskt blomstermotiv (jag kan inte låta bli nu när vårkänslorna spirar). Jag är sugen på att försöka fånga enkelheten i blommornas skönhet och naturens genialiska utformning av dem, därför har jag lekt med ljus och skugga i motiven, för att visa att vårt öga uppfattar formen av en blomma fast det egentligen endast är det reflekterade ljuset som är betonat.

8 svar to “Det sägs att det gör ont när knoppar brister…”

  1. Elin Says:

    Vilken fin blogg! Skönt att våren är på gång igen. Vad passar väl bättre än lite blommor och blad efter en lång och mörk vinter. Jag gillar den bruna versionen bäst!

  2. Brunkullan Says:

    Snygg som dina andra tavlor! Tänk om jag hade en tom stor vägg..då skulle jag kunna ha alla dina blom-tavlor i grupp där…hm…:)

    Susanne

  3. Lena Says:

    Vad gulliga ni är!
    Nu skiner solen ute, snart ska jag ta en långpromme med Frasse! Såg precis att vårt ”Scilla-fält” börjar slå ut, en blå blomma lite här och var. Snart kommer det vara helt knallblått nere vid ån! :o) Då är våren verkligen här!

  4. Margareta Holmsunds blommor Says:

    Så vackra dina tavlor är. Såg att det finns en återförsäljare i Umeå. Så bra bor bara 15 min därifrån.

  5. Lena Says:

    Margareta – tack för berömmet! Konst & Ramaffären i Umeå är en väldigt ny återförsäljare, så första beställningen beräknas anlända till butiken först i slutet på veckan!

  6. Johanna Says:

    Va fina tavlor!

  7. Margareta Holmsunds blommor Says:

    Ok, då tittar jag in där efter påskhelgen. Hinner i alla fall inte nu, mycket att göra på butiken. Ska fortsätta med att plantera ihop vårlökar och förberade för snittblomskursen i morgon kväll.

  8. Lena Says:

    Margareta – ja, påskhelgen måste vara körig för er som har blomsterhandel! Jag ska sticka till vår lokala butik i eftermiddag och köpa massor med påskliljor!

Kommentera

