De morgonpiggas konspiration


Snooze-funktionen är min bästa vän! Jag snoozar nästan varje morgon. Det är så skönt att halvslumra och få vakna sådär långsamt och skönt istället för att tvingas tvärvakna och känna sig kräkfärdig eftersom man är så trött. Men det råder en systematisk utfrysning av morgontrötta människor i arbetslivet. En vän till mig påpekade att att folk får någon slags konstig respekt när de säger att de är morgonpigga…jag själv är grymt morgontrött och en riktig kvällsmänniska (jag är i mitt ess mellan klockan 19.00-24.00, då kommer jag på allt smart som jag glömmer innan det är morgon).

Men säger man högt att man är morgontrött tittar morgonmänniskan på en lite beklagande och säger allt som oftast något i stil med: ”Men det där är nog en vanesak”, eller kanske möjligtvis: ”Då får du väl gå och lägga dig lite tidigare på kvällarna så du orkar upp på morgonen” (underförstått ”lilla gumman”). Men jag har provat allt – jag har testat att lägga mig klockan nio på kvällen i en hel vecka, men jag är fortfarande trött på morgonen. Jag är till och med trött och lite ur fas på morgonen på helgerna – då jag ändå kan sova precis hur länge jag vill! Jag drömmer mycket på nätterna och min egen teori är att jag drömmer såpass mycket att jag är helt slut när jag vaknar.

Hursomhelst så är det nog i alla fall så att alla människor inte är lika och bara för att man inte studsar ur sängen klockan sex på morgonen, pigg och käck som en nykläckt pippifågel så är man inte en sämre människa. Man har bara en annan ”tid”. Jag tror inte morgonmänniskorna skulle vara så mottagliga om jag ringde dem klockan ett på natten och ville bolla idéer heller. Upp till kamp, nattsuddare!

5 svar to “De morgonpiggas konspiration”

  1. Tjohalias blogg om inredning Says:

    Åh jag är precis likdan! Jag skulle gärna sova halva dagen och vara vaken på natten istället

  2. Thildisens tossiga tankar Says:

    Jag hoppas verkligen inte att jag har sagt att du vänjer dig map kliva upp tidigt. Men då jag nu tillhör klubben för de morgonpigga så kan det ju ha hänt…

    Skall göra ett försök till bättring även om jag gillar den beundrande blicken jag får när jag säger:ja, en annan kliver ju upp i ottan! 😉

    Kram och sov gott gumman

  3. Lena Says:

    Thilda: Haha…nädå, du tillhör de icke odrägliga morgonpigga! Jag har aldrig hört dig säga något negativt om att vara morgontrött. Och visst beundrar jag er morgonpigga…motvilligt! :o)

  4. Elin Says:

    Jag är också kvällsmänniska men inte så extrem på morgonen. Jag k a n vänja mig vid att gå upp en viss tid även om det inte är det bästa jag vet.

  5. Sandra Says:

    Håller verkligen med!! Upp till kamp är vad som gäller!:))Kram

Kommentera

