Man känner sig som en dålig mamma…

…när inte amningen fungerar som den ska. Lille Theo har skikit i två veckor nu efter förlossningen och vi började fasa för att det var kolik. Men då jag ammade hela tiden typ och han kunde ligga o snutta i en och en halv timme och ändå inte verkade nöjd började vi fundera på om det var hungerskrik – han kanske inte fick tillräckligt? Det är ju svårt att veta hur mkt han får i sig då man ammar. Så till slut testade vi med tillägg och han drack glupskt 60 ml på en gång, blev helt avslappnad i kroppen och låg sedan o tittade nöjt innan han somnade i vagnen (har aldrig hänt förut!) Vi fick en helt ny bebis!! En glad och nöjd sådan! Detta känns lite bitterljuvt för mig för visst är jag jätteglad att han nu är mätt och belåten men jag hade en föreställning om att jag skulle ha jättemycket mjölk och jag ville verkligen helamma då det verkar så smidigt att alltid ha med sig maten samt alla nyttigheter i form av antikroppar o dyl. som finns i modersmjölk. Jag lånade en eldriven pump på BB för att se hur mkt mjölk jag hade och till min stora sorg tog det slut efter 25 ml i varje bröst. 50 ml är inte mkt att leva på…stackars Theo! Jag vet att jag inte borde känna så, men jag känner mig lite misslyckad – som att man inte är en ”riktig” mamma då jag inte kan producera tillräckligt med mat. Men det viktigaste är ändå att Theo mår bra och är mätt och belåten! Nu kan vi till och med gå ut med barnvagnen!😉

5 svar to “Man känner sig som en dålig mamma…”

  1. Brunkullan med mosipperötter Says:

    Först får jag gratulera till din lille son!! Vilken lycka:)

    Äsch, inte ska du känna dig som en dålig mamma för att du ger tillägg!
    Med min äldsta fick jag börja med det efter ca 3 månader, då jag inte hade tillräckligt. Mest berodde det nog på att han sov hela nätter, och behövde egentligen äta då också.
    Eftersom han inte sög halva dygnet så anpassade sig mängden till vad han behövde dagtid…Ammade ändå i ca 7 månader, men tillägg gav jag också till nätterna. Samt smakportioner och välling när han var runt 4-6 månader!

    Med andra, som är född förtidigt, fick han ju dels bröstmjölk genom sond. Jag pumpade och pumpade, och tillslut fick han i alla fall i sig en del när han lärt sig suga.
    Men även han sov hela nätter, och vid ca 1,5 månader fick han också tillägg eftersom han inte gick upp tillräckligt. Jag ammade ändå honom i 10 månader. Mest för att det var mysigt och han släkte i alla fall törsten:)
    hela tiden fick han extra tillägg på kvällen, för att han skulle sova bättre nattetid, och någon gång ibland kunde han få extra under dagen också. Samt mat förståss när han blev äldre:)

    Det är inte alla som får till amningen. Du är inte ensam om det. Amma du det du vill! Och ge tillägg resten. Och känn inte att du är sämre om du slutar amma helt.
    Alla får göra som de vill!!!

    Kram Susanne

  2. Marie Says:

    Det kommer nog bli bra. Bättre med än glad och nöjd bebis! Och jag såg er ute o gå förut när vi kom hem med bilen!🙂

  3. Thea Says:

    Stort grattis till lille Theo! Det är så lätt att hamna i en ond cirkel med amningen och visst é det jobbigt när man märker att ens lilla hjärta inte är nöjd.
    Fortsätt att amma lite oftare och se till att ”tömma” brösten ordentligt, drick mycket och vila. Barnen växer ju oxå och kräver mer mat av dig, därför blir det även etapper då bebisen behöver suga oftare för att anpassa mjölken till sin nya kroppsvikt.

    Men som du själv skrev blir det för jobbigt…en nöjd bebis = en glad mamma.

    Ge inte upp, amningen kan du fortsätta med och ge tillskott efteråt om det passar bättre. Då får ju Theo i alla fall lite av det bästa🙂
    Du kan ex. hålla koll på tiden och pumpa ur om han inte är hungrig för att fortsätta hålla igång mjölkproduktionen tills nästa gång han äter.

  4. Lovisa Says:

    Hej! Tittade in på din sida! (fantastiskt med internet när vi bor såå långt ifrån varandra). Hoppas att du och Theo har det bra hemma nu när Johan är på jobbet. Han lät inte helt peppad för jobbet i söndags enligt Ronnie. Skönt att ni får så mycket ledig tid tillsammans sen i sommar.

    Vi ses snart hoppas jag! Då kan jag visa min brudklänning som inköptes i fredags!

    Kram från din granne som börjar bli tjock-smock🙂

  5. Silla Says:

    Hej!
    jag har 3 barn , har aldrig funkat för mig med ammningen. Så NAN är et jag rekomenderar.
    Känn dig inte som en dålig mamma för att du inte har tillräckligt.
    NAN är bra och funkar super bra, plus att lillen blir mätt och du slipper att oroa dig…

    Lycka till, från Silla som vann din väska..
    http://www.sillas.blogg.se

Kommentera

