Somnar själv

Med skräckblandad förtjusning konstaterar jag att vår lille plutt, fem månader gammal om en vecka, har somnat själv i sin spjälsäng kl 21 de senaste två kvällarna. Han har gått från att äta fem ggr om dagen till att äta fyra lite större mål, varav två med smakportion av gröt. Efter sista målet vid åtta har han fått busa lite och ligga och prata med oss i soffan och när han har börjat gnugga sig i ögonen så har jag burit upp honom till sängen. Där har han leendes lyssnat på en sång (det brukar bli Sov du lilla videung eller Byssan lull) och när han glömt av att jag är där, och börjat småprata med djuren på spjälskyddet, har jag satt på babymonitorn och smygit ut. Sedan: inte ett gnäll, inte ett pip ens. Bara tystnad. Jag fick till och med gå upp efter fem minuter för att kolla att babymonitorn verkligen var på. Då sov han redan skönt och djupt. Hoppas hoppas att detta håller i sig!

Annars är det tänderna som är den stora grejen nu. De är på G tror jag. Det dreglas, gnags, bits och tuggas på det mesta, han känner efter i munnen och dreglar ännu mer, ger uttryck för sin frustration med ”GAAAWWW”, ”UAAAA” och ”HUAAAAAAA”.

En annan stor sak är att han redan har fått gå över till sittdel i vagnen, vilket han har gjort med stor glädje. I dag var vi ute på promenad i krispig höstkyla med Theo nedbäddad i den skönt fårskinnsfodrade åkpåsen som Theos mormor så generöst skänkt honom med vintern i åtanke. Han myste ett tag, kikade på omgivningarna och stensomnade.🙂

2 svar to “Somnar själv”

  1. Inspirera Mera Says:

    Oj vad jag längtar tills det är dags för oss att skaffa en liten bebis.

    Svar:
    Givetvis! Har redan tänkt ut var de ska hamna.
    Kram Sandra

  2. Johanna Says:

    Killen växer och blir stor. Snart kommer han hem och har börjat fått skäggstubb. Det är bara att försöka hänga med.

Kommentera

