Husdrömmar


”Söderviken” i träfasad, snyggast är det dock i puts.

Jag har en stor hobby, nämligen hus. Jag älskar att sitta på Hemnet och kika på olika villor, deras planlösningar och formspråk, jag kikar dagligen på kataloghus och lösvirkeshus från olika husleverantörer. Allt för att, då den dagen kommer då vi ska bygga Huset med stort H, vara förberedd och veta exakt vad jag vill ha. Gudarna ska veta att det har växlat genom åren. Från att ha älskat Carl Larsson-villor och klassiska trävillor med kupor och spröjs har jag gått till att snegla allt mer åt strama putsfasader och nyfunkisproduktioner. Egentligen tror jag att det beror på att jag har blivit mer medveten om de praktiska aspekterna på ett boende sedan vi köpte vårt nuvarande hus och jag fick barn. Det ska vara rena linjer, lätt att hålla rent och vara luftigt.

En annan aspekt är att jag verkligen inte gillar snedtak och i ett traditionellt hus är det svårt att inte få det om man inte bygger ett jättehus i tvåplansstuk. Moderna hus är lättare att anpassa efter de behov familjen har utan att vara låst till ett visst utseende utvändigt. Moderna hus kan därför ibland se lite knasiga ut med sina pulpettak och vinklar hit och dit, eller skokartongsstuket med skyltfönster, men jag har en ny favorit vad gäller hus – nämligen Eksjöhus  ”Söderviken”. Jag har alltid velat ha öppen planlösning, men gärna lite i vinkel så att man kan sitta och umgås i soffan utan att se rakt in i köket. Sedan är jag en sucker för att det på ngt ställe är öppet upp till övre plan. Jag vet att det verkligen inte är praktiskt, men i Söderviken är det öppet från matsalsdelen till övre plan med magnifika fönster och det är så snyggt!🙂 I’m in love! Det ska vi ha! Jag ska bara vinna några miljoner först…
Skämt åsido, man måste ju få drömma och fantisera lite, eller hur?
Se planlösning och bilder på härliga Söderviken här nedan:


I puts och ädelträ.



Från köket ut mot matsalsdelen.


Vardagsrummet.


Matsalsfönstren. Jag hade dock kanske valt vitt tak och en annan tapet men..:)

Kommentera

